Moderni työstökone vanhaan runkoon - Special Motors Engineering

Vanhoissa työstökoneissa on yleensä jykevä valuteräsrunko, joka kelpaa mainiosti modernisoinnin pohjaksi. Siksi on sääli, että niin monet vanhat koneet päätyvät romutukseen. Yleensä ainoastaan ohjaus-, sähkö-, elektroniikka- ja hydrauliikkaosat ovat tiensä päässä, ja ne voidaan korvata nykyaikaisilla järjestelmillä.


Modernisoidun koneen tuotantovarmuus on uutta vastaavalla tasolla, mutta energiansäästö on parhaimmillaan huikea verrattuna entiseen ja jopa uusiin tehdasvalmisteisiin laitteisiin. Erittäin merkittävää on myös se, että kokonaan uusitun koneen hinta on vain noin neljännes verrattuna uuden vastaavan työstökeskuksen hintaan.

 

Special Motors Engineering      Special Motors Engineering

 

Yrityksemme toteutti Pomarkussa toimivalle Special Motors Engineeringille täydellisen modernisoinnin vuodelta 1992 peräisin olevaan Okuma MC 500-H -työstökeskukseen. Uusitulla koneella valmistetaan nyt vaativia erikois- ja kilpamoottoreiden osia, jotka työstetään yhtenä kappaleena suoraan alumiiniharkoista.

 

Special Motors Engineering sylinteriryhmä ja kansi

 

Kaksipalettinen kone rakennettiin kokonaan uudelleen ja samalla muutettiin pöydän vetomekanismi vääntömoottorilla toimivaksi suoravedoksi. Lisäksi toisessa paletissa on vielä vääntömoottorilla toimiva lisäakseli, joten kone pystyy täydelliseen ja tarkkaan viiden akselin työstöön. Kara mukaan luettuna akseleita on kuusi, ja kaikkia työstöratoja voidaan ohjata siten, että lastun tuotto on optimaalinen. Tällöin työstöajasta säästetään entiseen verrattuna jopa kolmasosa.

Special Motorsin Okumaan uusittiin koko karalaatikko sekä hydrauliikka ja ohjaus. Uudet servot ja ohjaus ovat Bosch Rexrothin MTX Advanced -sarjaa. Koneen jarrutusenergia otetaan talteen kondensaattoreihin. Niiden täyttyessä kineettistä energiaa siirretään pumpun avulla paineakkuihin, joista se puolestaan siirretään hydraulikomponenttien tarpeisiin.

Useimmat konevalmistajat eivät ole vielä nykyäänkään kiinnittäneet huomiota tällaiseen mahdollisuuteen, vaan koneiden tuottama ylimääräinen energia ja hukkalämpö päätyvät joko harakoille tai konehallin ilmastoinnin kautta lisäämään sähkölaskua entisestään.

 

Special Motors Engineering & Tero Opas 

 

Jos sinulla on hallissasi vanhanaikaiseksi käynyt kone, jonka huoltokustannukset alkavat olla kohtuuttomat, ja johon ei tahdo enää mistään saada varaosia, mieti asiaa hetki ja ota yhteys meihin. Me uudistamme työstökoneesi uutta vastaavaksi. Modernisointi on erittäin järkevä ja vieläpä edullinen vaihtoehto saada uutta puhtia tuotantoon ja kuluja pienemmiksi. Ota yhteyttä!

 

Alkuperäinen juttu julkaistu Teollisuus Nyt -lehdessä 2013. Kuvien oikeudet © Lauri Lehtinen. Lataa koko artikkeli tästä (.pdf, n. 4,8 Mt)


Litemaster Oy on Bosch Rexrothin virallinen järjestelmäintegraattori. Yrityksemme valittiin Vuoden 2012 järjestelmäintegraattoriksi Suomessa.


lm.fi litemaster elektroniikka Bosch Rexroth Fluke Amprobe MTX MTX micro Rexroth MTX Indramotion Indramat Indralogic Indradrive Sytronix Synax DIAX Ecodrive Torque motor MPS Ecosafe Ecoshape VarioFlow mittalaite mittalaitteet testeri testerit työkalut tarvike sähkö sähkökäytöt käyttö automaatio CNC työstökone työstökeskus koneistus modernisointi modernisaatio CNC-modernisointi CNC-modernisaatio retrofit CNC-retrofit uudistaminen uudistustyö energia energiansäästö teho tehokkuus hydrauliikka pneumatiikka sähkömekaniikka taajuusmuuttaja taajuusmuuttajat kone moottori sähkömoottori sähkömoottorit vääntömoottori vääntömoottorit oikosulkumoottori oikosulkumoottorit kunnossapito huolto päivystys vikapäivystys tero opas pori satakunta länsi-suomi suomi finland